Hogyan emeljünk helyesen?

Bármilyen furcsán hangzik, a mindennapi életünk egyik legveszélyesebb mozdulata az emelés. Biztosan sokan megtapasztalták már, hogy nem is kell nehéz tárgyat emelni, cipelni, elegendő egy rosszul kivitelezett mozdulat és már is hetekig tartó hátfájás az eredmény. Ezért lehet hasznos megtanulnunk és akár gyakorolnunk azokat a mozgásokat, amelyek segítenek a balesetek megelőzésében. A helyes emelési technika attól is függ, hogy milyen a koordinációnk, mennyire vagyunk rugalmasak és milyen nehéz tárgyat kell felemelnünk.

Könnyebb, kisebb tárgyak pl. egy toll földről való felemeléséhez elég az egyik kezünk, ezért nem szükséges leguggolnunk. Ehhez a legmegfelelőbb, gerinckímélő mozdulat a mérlegállás, ahol az egyik lábunkkal egyensúlyozunk, míg a kezünkkel felkapjuk az apró tárgyat a földről. Megkapaszkodhatunk közben egy asztalban, székben de ehhez a mozdulathoz még így is kell egy magasabb fokú egyensúlyérzék és rugalmasság.

Az egyik leggyakoribb módszerünk, amit emelésnél használunk a guggolás, de mégsem biztos, hogy tisztában vagyunk vele, hogyan kell helyesen kivitelezni. Főleg azoknak, akik a munkájuk kapcsán rendszeresen emelnek, fontos az, hogy elsajátítsák ezt a mozdulatot de mint gyakorlat is kiváló, erősíti a lábakat, a bokától a csípőig. Ahhoz, hogy helyesen végezzük ezt a mozdulatot, figyelnünk kell a lábak és a gerinc helyzetét. A térdnek a boka fölött kell maradnia, és a gerincet egyenesen kell tartani akkor is, amikor hajlítjuk a csípőt. A megfelelően végrehajtott guggolás sokat segíthet abban, hogy megelőzzük a derék sérüléseit, megőrizzük a csípők, térdek egészségét.

Hasonlóan dolgoztatja az izomzatot a kitörés, de magasabb szintű egyensúlyérzék szükséges hozzá. Ez a mozdulat szintén alkalmas kisebb tárgyak felemeléséhez. Az elöl lévő lábnak keményen kell dolgoznia, hogy stabilan tartsa a testet és ugyanúgy ahogy a guggolásnál vigyáznunk kell a derekunk helyzetére.

Ezeknek a mozdulatoknak a rendszeres gyakorlása segít abban, hogy javuljon az izomerőnk, az egyensúly érzékünk és, hogy bekapcsoljuk a törzsizmainkat. Ez mind-mind fontos ahhoz, hogy a mindennapi életünkben egyre könnyebben, odafigyelés nélkül tudjuk helyesen végrehajtani ezeket a mozgásokat, ezzel megelőzve a sérüléseket illetve megőrizve ízületeink egészségét.